
Anna Szczypczyk
Psycholog, Psychoterapeuta
Ukończyła studia na kierunku psychologia na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego realizując ścieżkę Psychologii Klinicznej Dziecka. Ukończyła szkolenie specjalizacyjne Psychoterapii Dzieci i Młodzieży w nurcie systemowym, prowadzonym przez CM UJ. Dyrektor Centrum CRESCO.
Od ukończenia studiów w 2007 roku pracuje jako psycholog dziecięcy, zajmując się zarówno wspomaganiem rozwoju dzieci o typowym przebiegu rozwoju jak i dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Posiada doświadczenie w zakresie diagnozy oraz terapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Współpracowała z Laboratorium Psychologii Rozwoju Małego Dziecka min. projektując zadania testujące poziom rozwoju rozumienia społecznego dzieci 12 i 18 miesięcznych. Brała udział w ogólnopolskiej akcji „Wczesnego wykrywania zaburzeń komunikowania się i rozwoju społecznego” prowadząc badania przesiewowe. Prowadziła zajęcia dydaktyczne dla studentów Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, w tym autorskie zajęcia Terapia małego dziecka z autyzmem. Jest współautorką publikacji “Zabawy dla dzieci z autyzmem” oraz autorką wielu szkoleń i warsztatów dla rodziców, specjalistów i studentów.
Ukończyła studia na kierunku psychologia na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego realizując ścieżkę Psychologii Klinicznej Dziecka. Ukończyła szkolenie specjalizacyjne Psychoterapii Dzieci i Młodzieży w nurcie systemowym, prowadzonym przez CM UJ. Dyrektor Centrum CRESCO.
Od ukończenia studiów w 2007 roku pracuje jako psycholog dziecięcy, zajmując się zarówno wspomaganiem rozwoju dzieci o typowym przebiegu rozwoju jak i dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Posiada doświadczenie w zakresie diagnozy oraz terapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Współpracowała z Laboratorium Psychologii Rozwoju Małego Dziecka min. projektując zadania testujące poziom rozwoju rozumienia społecznego dzieci 12 i 18 miesięcznych. Brała udział w ogólnopolskiej akcji „Wczesnego wykrywania zaburzeń komunikowania się i rozwoju społecznego” prowadząc badania przesiewowe. Prowadziła zajęcia dydaktyczne dla studentów Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, w tym autorskie zajęcia Terapia małego dziecka z autyzmem. Jest współautorką publikacji “Zabawy dla dzieci z autyzmem” oraz autorką wielu szkoleń i warsztatów dla rodziców, specjalistów i studentów.
Wybrane kursy i szkolenia
Dyżur psychologiczny – opieka psychologiczna w okresie okołoporodowym. Grupa rozwojowo-szkoleniowa. (Maria Hornowska-Stoch, Anna Stolaś)
Metoda “Kids’ Skills” (Pracownia Psychologiczna Magdalena Szutarska)
Uczenie Rodziców Pozytywnej Dyscypliny. Certyfikat Edukatora Pozytywnej Dyscypliny dla Rodziców (Trener – Sylwia Anderson-Hanney)
Narzędzie M-CHAT-R/F – praktyczne zastosowanie w monitorowaniu rozwoju dziecka (Fundacja Synapsis)
Autyzm. Małe dziecko – duża sprawa. Diagnoza, terapia, wsparcie rodziny.2 letnie studium. (Fundacja SYNAPSIS)
Afazja – diagnoza, kształcenie, terapia (Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Wieliczce)
Wprowadzenie do metody Growth through Play System (Fundacja Zrozumieć Autyzm)
Monitorowanie rozwoju niemowląt i małych dzieci w Polsce w kierunku Spektrum Zaburzeń Autystycznych: The Attention and Communication Study-Revised SACS-R (Fundacja SYNAPSIS, Centrum Adesse)
Wprowadzenie do diagnozowania małego dziecka z podejrzeniem autyzmu (Fundacja SYNAPSIS)
Osoby z autyzmem – specyfika funkcjonowania a aktywizacja społeczna i zawodowa. (Fundacja SYNAPSIS)
Specyfika funkcjonowania osób z autyzmem i zagadnienia terapii (Fundacja SYNAPSIS)
Diagnoza i terapia osób z Zespołem Aspergera (Poradnia PRODESTE)
Diagnoza zespołu nadpobudliwości psychoruchowej – ADHD (Centrum Terapii Poznawczo-Behawioralnej)
AAC w autyzmie (Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”)
Komunikuję się i mówię. Część II (Fundacja SYNAPSIS)
Praktyczny kurs alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się (Stowarzyszenie „Mówić bez słów”)
Picture Exchange Communication System – poziom I (Pyramid Educational Consultants of Poland)
Stosowanie i interpretacja Dziecięcej Skali Rozwojowej DSR (Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego)
Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa – pierwszy, drugi i trzeci rok życia (Krakowski Ośrodek Rehabilitacji Wieku Rozwojowego)
MAKATON Program Rozwoju Komunikacji I stopnia (Program Rozwoju Komunikacji MAKATON PRKM)
Take a New Look course for professionals working with parents of children with special needs (Fundacja PLUS, Education and Culture SOCRATES)
Publikacje i wystąpienia konferencyjne
Warsztat „Podzielanie uwagi w rozumieniu i wspieraniu rozwoju małego dziecka z autyzmem”, Międzynarodowa
Konferencja Naukowa „Spektrum autyzmu – spektrum metod. Nauka i praktyka”, Kraków 6-7 grudnia 2013
Warsztat „W kontakcie z małym dzieckiem – co dorosły wiedzieć powinien?”, Lepiej rozumiem – mądrzej prowadzę. Uważność – jako istotny element jakości komunikacji z małym dzieckiem…”, Kraków 17-18 maja 2012
Referat „Trening umiejętności przedszkolnych – wsparcie dziecka z autyzmem w wieku przedszkolnym”, Konferencja Naukowa Systemowe podejście we wspomaganiu rozwoju, edukacji, życia zawodowego i społecznego osób z autyzmem i zespołem Aspergera, Poznań 4-5 grudnia 2009
Referat Wspieranie rozwoju małego dziecka z autyzmem w kontekście rodzinnym i rówieśniczym, Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Rain Man jest wśród nas”. Współczesne formy pomocy osobom z autyzmem w ujęciu systemowym, Kraków 27-29 listopada 2008
Magdalena Sabik, Anna Szczypczyk (2012) Zabawy dla dzieci z autyzmem Wydawnictwo Harmonia.
Anna Szczypczyk (2012)Droga do umiejętności. Tworzenie programu terapii dziecka z autyzmem w podejściu rozwojowym. Sztuka Leczenia, nr 3-4 str.23-32