
Anna Stypuła
Psycholog
Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w przedszkolach o różnym profilu edukacyjnym, ogólnodostępnych oraz specjalnym i integracyjnym, zarówno z dziećmi neurotypowymi, jak i z trudnościami, m. in. ze spektrum autyzmu, DLD i afazją. Pracowała również w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, w Pracowni Psychologii Dziecka, obejmującej opieką dzieci w wieku szkolnym, głównie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz kształcącej studentów psychologi. Brała udział w badaniach naukowych, współpracując, m. in. z Pracownią Badań nad Językiem Dziecka w projekcie badań nad opóźnionym i prawidłowym rozwojem mowy, prowadzonym przez prof. Magdalenę Smoczyńską oraz Instytutem Badań Edukacyjnych w Warszawie. Prowadziła zajęcia dydaktyczne dla studentów UJ oraz szkolenia dla rodziców, nauczycieli i innych specjalistów dla MNODN przy Ośrodku Twórczej Edukacji Kangur. Brała udział w licznych konferencjach i szkoleniach.
Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w przedszkolach o różnym profilu edukacyjnym, ogólnodostępnych oraz specjalnym i integracyjnym, zarówno z dziećmi neurotypowymi, jak i z trudnościami, m. in. ze spektrum autyzmu, DLD i afazją. Pracowała również w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, w Pracowni Psychologii Dziecka, obejmującej opieką dzieci w wieku szkolnym, głównie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz kształcącej studentów psychologi. Brała udział w badaniach naukowych, współpracując, m. in. z Pracownią Badań nad Językiem Dziecka w projekcie badań nad opóźnionym i prawidłowym rozwojem mowy, prowadzonym przez prof. Magdalenę Smoczyńską oraz Instytutem Badań Edukacyjnych w Warszawie. Prowadziła zajęcia dydaktyczne dla studentów UJ oraz szkolenia dla rodziców, nauczycieli i innych specjalistów dla MNODN przy Ośrodku Twórczej Edukacji Kangur. Brała udział w licznych konferencjach i szkoleniach.
Wybrane kursy i szkolenia
Szkolenie zakończone certyfikatem trenerskim w programie Hanen „Learning Language and Loving It”, kanadyjskiej metodzie wspierającej rozwój mowy i komunikacji dzieci we wczesnym dzieciństwie
Obserwacja metod pracy z dziećmi w wieku od 0 – 3 w ośrodku wczesnej interwencji, zajmującym się stymulacją językową dzieci z zaburzeniami rozwojowymi (m. in. autyzm, zespół Downa) oraz z opóźnionym rozwojem mowy, założonym i prowadzonym przez Janet Leonard i Hope Gulker, przy Purdue University w Lafayette w Stanach Zjednoczonych
Szkolenie z zastosowania Skal Inteligencji Stanford Binet 5 (PTPP)
Diagnoza dysleksji rozwojowej uczniów klas trzecich szkoły podstawowej
Szkolenie z Metody Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
Szkolenie z Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, stopień I i II
Terapia dzieci z zaburzeniami lękowymi – szkolenie Polskiego Instytutu Psychoterapii Integratywnej
MAKATON Program Rozwoju Komunikacji I stopnia (Program Rozwoju Komunikacji MAKATON PRKM)
Publikacje i wystąpienia konferencyjne
Smoczyńska M., Kochańska M. Stypuła A. Applying the Index of Grammar, a Polish adaptation of H. Scarborough’s Index of Productive Syntax, to the analysis of late talker’s samples of speech, plakat na konferencji Conference on Early Language Acquisition, Lyon 2012
Rais A., Stypuła A., Od zaciekawienia do porozumienia – czyli co warto wiedzieć o komunikacji z dzieckiem, poradnik dla nauczycieli uczestniczących w szkoleniu „Stymulowanie rozwoju językowego dzieci”, Fundacja rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego, Warszawa 2010
Projekty badawcze z dziećmi w wieku przedszkolnym, zeszyt nr 2, seria: Projekty badawcze, wydany w ramach programu „Mali odkrywcy” przez Fundację Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego, Warszawa 2011
Metoda projektów w przedszkolu czyli mali badacze na start!, artykuł w: Monitor Prawny Dyrektora Przedszkola, Wydawnictwo Raabe