
Agata Cebula
Fizjoterapeuta - Terapeuta SI
Jest absolwentką Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, gdzie ukończyła studia magisterskie na kierunku Fizjoterapia oraz studia doktoranckie, uzyskując w roku 2014 tytuł doktora nauk o kulturze fizycznej. Absolwentka studiów podyplomowych z zakresu przygotowania pedagogicznego, korekcji wad postawy oraz odnowy biologicznej. Od 2009 roku jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym w Instytucie Nauk Biomedycznych w AWF w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu diagnostyki i korekcji wad postawy ciała, odnowy biologicznej, ćwiczeń sensomotorycznych oraz rehabilitacji pacjentów w wieku rozwojowym. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół tematyki związanej z prozdrowotnym wpływem aktywności fizycznej na organizm oraz poziomem alfabetyzacji ruchowej polskich dzieci. Jest autorką publikacji naukowych w periodykach krajowych i zagranicznych. Ekspertka, szkoleniowiec oraz członkini ogólnopolskiego zespołu badawczego w projekcie MNiSW „WF z AWF- Aktywny dzisiaj dla zdrowia w przyszłości.” Współautorka Przewodnika dla Nauczycieli „Alfabet ruchowy i podstawowe umiejętności ruchowe dla dzieci w wieku 6-12 lat”. Swoją wiedzę poszerza na licznych szkoleniach oraz konferencjach z obszaru fizjoterapii. Posiada doświadczenie w zakresie rehabilitacji pacjentów ze schorzeniami neurologicznymi i neuroortopedycznymi oraz profilaktyki, diagnozowania i leczenia wad postawy ciała u dzieci. Certyfikowana terapeutka metody integracji sensorycznej (PSTIS, nr certyfikatu 4252). Członek Polskiego Towarzystwa Fizjoterapii. W 2023 roku została powołana na członka Zespołu Tematycznego ds. Ustawicznego Kształcenia Podyplomowego Fizjoterapeutów przy Krajowej Radzie Fizjoterapeutów.
Jest absolwentką Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, gdzie ukończyła studia magisterskie na kierunku Fizjoterapia oraz studia doktoranckie, uzyskując w roku 2014 tytuł doktora nauk o kulturze fizycznej. Absolwentka studiów podyplomowych z zakresu przygotowania pedagogicznego, korekcji wad postawy oraz odnowy biologicznej. Od 2009 roku jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym w Instytucie Nauk Biomedycznych w AWF w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu diagnostyki i korekcji wad postawy ciała, odnowy biologicznej, ćwiczeń sensomotorycznych oraz rehabilitacji pacjentów w wieku rozwojowym. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół tematyki związanej z prozdrowotnym wpływem aktywności fizycznej na organizm oraz poziomem alfabetyzacji ruchowej polskich dzieci. Jest autorką publikacji naukowych w periodykach krajowych i zagranicznych. Ekspertka, szkoleniowiec oraz członkini ogólnopolskiego zespołu badawczego w projekcie MNiSW „WF z AWF- Aktywny dzisiaj dla zdrowia w przyszłości.” Współautorka Przewodnika dla Nauczycieli „Alfabet ruchowy i podstawowe umiejętności ruchowe dla dzieci w wieku 6-12 lat”. Swoją wiedzę poszerza na licznych szkoleniach oraz konferencjach z obszaru fizjoterapii. Posiada doświadczenie w zakresie rehabilitacji pacjentów ze schorzeniami neurologicznymi i neuroortopedycznymi oraz profilaktyki, diagnozowania i leczenia wad postawy ciała u dzieci. Certyfikowana terapeutka metody integracji sensorycznej (PSTIS, nr certyfikatu 4252). Członek Polskiego Towarzystwa Fizjoterapii. W 2023 roku została powołana na członka Zespołu Tematycznego ds. Ustawicznego Kształcenia Podyplomowego Fizjoterapeutów przy Krajowej Radzie Fizjoterapeutów.
Wybrane kursy i szkolenia
Zoga® Multidimensional Movement – Zoga Movement Intro (Movuto)
Wady postawy dzieci i młodzieży (Krajowa Izba Fizjoterapeutów – KIF)
Analiza zdjęcia RTG w gabinecie fizjoterapeuty dla potrzeb planowania fizjoterapii pacjenta ze skoliozą (KIF)
Ćwiczenia korekcyjne w skoliozie niskostopniowej Th dex L sin – przykładowe zestawy ćwiczeń (KIF)
Terapia EEG Biofeedback (KIF)
Terapia ręki (KIF)
Terapia manualna w fizjoterapii oddechowej (KIF)
Wykorzystanie medycyny fizykalnej i balneologii w pediatrii (KIF)
Interpretacja wyników podstawowych badań klinicznych w populacji dziecięcej (KIF)
Komunikacja alternatywna i wspomagająca we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka (KIF)
Wykorzystanie nowoczesnych technologii diagnostycznych i zrobotyzowanych systemów fizjoterapii dzieci (KIF)
Stopa i staw skokowy – badanie i strategie leczenia (KIF)
Staw kolanowy – badanie i strategie leczenia (KIF)
Niemowlęta badanie – założenia wizyty patronażowej (KIF)
Mały sportowiec (KIF)
Ocena funkcjonalna i prowadzenie dokumentacji medycznej dla pacjentów w wieku rozwojowym (0-7 lat) (KIF)
Wspomaganie senso-motoryczne dziecka z autyzmem oraz sprzężoną niepełnosprawnością (Gelma Reh, Proprio)
Ocena diagnostyczna procesów integracji sensorycznej w ujęciu neurorozwojowym (Gelma Reh, Centrum Cresco)
Neurorozwojowa ocena oraz terapia dziecka w zakresie odruchów – mity i fakty (Gelma Reh, Centrum Cresco)
Ruchy oczu – podstawowe zagadnienia (Akademia Ćwiczę Oko)
Chód na palcach u dzieci w wieku rozwojowym – analiza problemu oraz sposoby korekcji (Gelma Reh, Stowarzyszenie Przyszłość, Centrum Autyzmu w Krakowie)
Stymulacja układu przedsionkowego, równowaga i koordynacja w procesie integracji motoryczno-sensorycznej (Gelma Reh, Stowarzyszenie Przyszłość, Centrum Autyzmu w Krakowie)
Dziecko z wadami postawy w terapiach sensomotorycznych (Gelma Reh, Centrum Cresco)
Dziecko z posturalnie obniżonym napięciem mięśniowym – formy pracy terapeutycznej w oparciu o koncepcje neurorozwojowe, z uwzględnieniem procesów integracji odruchów w o.u.n. oraz pracy ręki (Gelma Reh, Stowarzyszenie Przyszłość, Centrum Autyzmu w Krakowie)
Stymulacja sensoryczna według założeń Carla Delcato (Prodeste)
Psychomotoryka dziecka w wieku przedszkolnym oraz specyficzne zaburzenia rozwoju ruchowego u dzieci w wieku rozwojowym – sposoby wspomagania i kompensacji zaburzeń (Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych)
Neurobiologiczne Podstawy Integracji Sensorycznej, szkolenie I-go stopnia (Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej, Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego Gaduła w Krakowie)
Integracja sensoryczna – szkolenie II-go stopnia zakończone egzaminem (Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej, Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego Gaduła w Krakowie)
Zabawa w terapii dziecka z autyzmem (Centrum CRESCO)
Podstawy Integracji Sensorycznej (SI) wg dr Ayres. Rozwój motoryczny noworodka (Konferencja Reha+)
Kurs terapii N.A.P.® moduł I i II – Neuroortopedyczna Plastyczność zależna od Aktywności, RESET THE BRAIN, N.A.P.® ACADEMY (Centrum Edukacji Zawodowej AWF Kraków)
Proprioceptive Neuromuscular Facilitation (PNF), M. Knott Concept kurs wg standardów IPNFA, level I, II (Reha+)
PNF i skoliozy (Reha+)
Kinezjotaping (Reha+)
Kurs diagnozowania i leczenia zespołów bólowych kręgosłupa metodą McKenziego (Instytut McKenziego Polska);
Publikacje i wystąpienia konferencyjne
Pałka Tomasz, Pajor Przemysław, Tyka Anna Katarzyna, Pilch Wanda, Cebula Agata, Teległów Aneta, Strzała Marek, Maciejczyk Marcin. Time-of-day effects on anaerobic power and concentration of selected hormones in blind men. International Journal of Environmental Research and Public Health. – Vol. 18, iss. 17 (2021), art. nr 9353, s. 1-12.
Cebula Agata, Tyka Anna Katarzyna, Tyka Aleksander, Pałka Tomasz, Pilch Wanda, Luty Lidia, Mucha Dariusz. Physiological response and cardiorespiratory adaptation after a 6-week Nordic walking training targeted at lipid oxidation in a group of post-menopausal women. Plos One. – Vol. 15, iss. 4 (2020).
Tyka Anna, Pałka Tomasz, Piotrowska Anna, Żiżka Danuta, Pilch Wanda, Cebula Agata, Tyka Aleksander. The effect of vibro-massage on the level of selected marker of muscle damage and connective tissues after long-term physical exercise in males. Antropomotoryka. – Vol. 28, nr 82 (2018), s. 21-27.
Cebula Agata, Tyka Anna Katarzyna, Pilch Wanda, Szyguła Zbigniew, Pałka Tomasz, Sztafa-Cabała Katarzyna, Frączek Barbara, Tyka Aleksander. Effects of 6-week Nordic walking training on body composition and antioxidant status for women > 55 years of age. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health. – Vol. 30, nr 3 (2017), s. 445—454.
Pilch Wanda, Tyka Anna, Cebula Agata, Sliwicka Ewa, Pilaczyńska-Szcześniak Łucja, Tyka Aleksander. Effects of a 6-week Nordic walking training on changes in 25(OH)D blood concentration in women aged over 55 . The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness – Vol. 57, no. 1-2 (2017), s. 124—129.
Agata Cebula, Jacek Peszko, Adam Jurczak. Częstość wad postawy ciała u dzieci 11 i 12 letnich – uczniów szkół podstawowych z terenu miasta Krakowa – doniesienie wstępne. Promocja Zdrowia i Ekologia (2017).
Adam Jurczak, Agata Cebula. Klatka piersiowa lejkowata – co warto wiedzieć i jak postępować. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2012, nr 4, s. 35—39.
Tyka Anna, Pałka Tomasz, Pilch Wanda, Cebula Agata, Strzała Marek, Biel Anna, Pajor Przemysław, Tyka Aleksander. Effects of exercise training and creatine malate supplementation on ventilatory threshold and anaerobic working capacity in long-distance runners. Antropomotoryka. – Vol. 25, nr 71 (2015), s. 23—30.
Agata Cebula, Adam Jurczak, Dariusz Mucha. Plecy wklęsłe – co warto wiedzieć i jak postępować. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. (2013), nr 5, s. 32—42.
Pałka Tomasz, Lech Grzegorz, Tyka Anna, Tyka Aleksander, Sterkowicz-Przybycień Katarzyna, Sterkowicz Stanisław, Cebula Agata, Stawiarska Aleksandra.
Differences in the level of anaerobic and aerobic components of physical capacity in judoists at different age. Archives of Budo. – Vol. 9, iss. 3 (2013), s. 195—203.