Trening słuchowy metodą Neuroflow – wywiad z Magdaleną Pulchny-Wroną

– Dlaczego zaburzenia przetwarzania słuchowego są teraz tak często rozpoznawane?

W ciągu kilkunastu ostatnich lat zmiany technologiczne spowodowały dużą różnicę w sposobie nabywania informacji. Dominującym kanałem stał się kanał wzrokowy. Od wczesnego dzieciństwa mamy dostęp do wysokich technologii. Dzieci i młodzież częściej w wolnym czasie korzystają z ekranów: oglądają bajki, grają w gry, korzystają z mediów społecznościowych, a rzadziej spędzają czas z książką. Gry komputerowe zajęły dużo czasu przeznaczonego wcześniej na zabawę, w której także było miejsce na rozmowę, słuchanie wypowiedzi innych. Częściej korzystamy z szybkich wiadomości przesyłanych na telefon niż rozmów telefonicznych. A ile słów możemy już także zastąpić obrazkami, emotikonami? Jest też mniej czasu na rozmowy osobiste, czy nawet telefoniczne. A to tylko jeden z powodów…
 
Zmiany dotyczą także tempa życia, szumu informacyjnego, przeciążenia. Wszyscy żyjemy za szybko, w ciągłym pośpiechu, natłoku informacji i bodźców. Trudno odróżnić to, co istotne od tego, co jest tylko tłem. Trudno się zatrzymać i wyciszyć. Konsekwencje tego ponoszą też dzieci. Wzrasta liczba dzieci z trudnościami w różnych aspektach uwagi. Nie tylko takich, u których nasilenie deficytów wpisuje się w rozpoznanie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), czy zaburzeń koncentracji uwagi (ADD), ale także takich, u których poziom trudności jest mniej nasilony, jednak znacznie utrudnia im codzienne funkcjonowanie w domu bądź w placówce edukacyjnej. Trudno jest im dłużej skupić się na tym, co ważne.
 
Rozwój wiedzy z zakresu psychologii, neuropsychologii, medycyny, audiologii, logopedii, pedagogiki pozwalają także lepiej zrozumieć i wyjaśniać obserwowane u dzieci trudności, a rozwój technologii umożliwia stwarzanie coraz lepszych narzędzi diagnostycznych. Zmiany w tym zakresie pozwalają lepiej diagnozować dzieci, które mają trudności w zakresie przetwarzania słuchowego.

 

– Czy u dzieci z trudnościami w zakresie uwagi warto przeprowadzić diagnozę przetwarzania słuchowego?

Trudności w zakresie uwagi mogą mieć różne przyczyny, jedną z nich mogą być zaburzenia przetwarzania słuchowego. Uwaga to zdolność selekcjonowania docierających do nas bodźców w tym słuchowych, czyli różnicowania informacji istotnych od tego, co jest tłem lub mało istotną informacją. Na przykład jeśli w tle kierowanych do dzieci poleceń jest „szum domowy” powodowany przez różne sprzęty domowe, jak telewizor, muzyka, czy rozmowy innych domowników, to dzieciom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego trudno będzie skupić uwagę na całym poleceniu, następnie go zapamiętać, zrealizować…
 
Podobnie w sali szkolnej. Pozornie panuje w niej cisza. Ale jednak inni uczniowie przewracają kartki w książkach, ktoś rusza się na krześle, ktoś zakaszlał, wstał, kilka osób mówi równocześnie… Trudno jest uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego wysłuchać poleceń, wyodrębniając je z tła, utrzymywać je w pamięci. Zwłaszcza, gdy są ono dłuższe, złożone.
 
Dla dzieci z trudnościami uwagowymi trening Neuroflow jest bardzo pomocny. Zadania przygotowane są w taki sposób, aby ćwiczyć umiejętność wyodrębniania bodźców znaczących na tle nieistotnych. Więc podczas regularnych treningów ćwiczymy dokładnie to, z czym dziecko ma trudność. Dodatkowo, dzięki zindywidualizowaniu treningu dla konkretnych trudności danego dziecka w obszarze uwagi, możemy również ćwiczyć pamięć krótkotrwałą i sekwencyjną.

 

-Czy poza dziećmi z trudnościami uwagowymi są jeszcze inne grupy dzieci, dla których trening Neuroflow może być wskazany?
Tak, dla dzieci, u których długo utrzymują się wady wymowy. Takich, które nie słyszą różnicy pomiędzy głoskami artykułowanymi prawidłowo, a tymi nieprawidłowymi. Praca tylko nad prawidłową realizacją może nie przynieść spodziewanych efektów, jeśli dziecko dodatkowo ma trudności z przetwarzaniem słuchowym. W specjalnie przygotowanym treningu Neuroflow jest wiele ćwiczeń skoncentrowanych na różnicowaniu zmian wysokości dźwięków, ich aspektu czasowego i innych fizycznych parametrów dźwięków, które przekładają się na lepszą percepcje także dźwięków mowy.

 
Jest też grupa dzieci, u których występują specyficzne trudności w uczeniu się o typie dysleksji. Dzieci te mają trudności w czytaniu i pisaniu, które wynikają między innymi z nieprawidłowości w zakresie rozwoju funkcji słuchowo-językowych: słuchu fonematycznego (umiejętność różnicowania dźwięków mowy), werbalnej pamięci roboczej, pamięci fonologicznej. Dla dzieci z trudnościami dyslektycznymi w treningu Neuroflow opracowano ćwiczenia oparte o kształtowanie świadomości fonologicznej, w tym także słuchu fonematycznego.

 

Mamy też grupę dzieci, której trudno jest zintegrować informacje pochodzące z obu półkul. Dzieci te często mają diagnozę zaburzeń integracji sensorycznej i uczestniczą w terapii. Poza innymi zmysłami, zaburzenia mogą dotyczyć też zmysłu słuchu. Dzieciom z deficytem integracji trudno jest wykonywać dwie czynności równocześnie, jak np. słuchać nauczyciela i robić notatkę. Trening słuchowy Neuroflow zawierający specjalny zestaw ćwiczeń, który stymuluje wymianę informacji między półkulami oraz ćwiczy syntezę i analizę bodźców słuchowych będzie dobrym dopełnieniem terapii integracji sensorycznej.

 

Jest też grupa dzieci, która jest nadmiernie wrażliwa na bodźce dźwiękowe. Zbyt głośne dźwięki dezorganizują ich funkcjonowanie, powodują, że wycofują się one z różnych aktywności, jak np. bal, koncert, przedstawienie teatralne. Może im być też trudno wytrzymać odgłosy urządzeń domowych, czy inne dźwięki, których się nie spodziewają. Często dzieci nadwrażliwe słuchowo są także nadwrażliwe emocjonalnie. Są one rozdrażnione, impulsywne. Dla tej grupy dzieci w programie Neuroflow także przygotowywany jest specjalny moduł ćwiczeń. Na tle specjalnie przetworzonej muzyki dzieci wykonują ćwiczenia ruchowe. Dodatkowo moduł ten zawiera także ćwiczenia relaksacyjne, które pomagają w wyciszeniu, rozwijają umiejętność skupienia się na wrażeniach docierających z ciała i ćwiczyć techniki oddechowe wspierające samoregulację.

 

– Jak wygląda diagnoza i trening Neuroflow?
Diagnozę przetwarzania słuchowego wykonujemy w gabinecie, u certyfikowanego Providera metody Neuroflow, natomiast sesje treningowe wykonuje się w domu. W naszym codziennym pośpiechu to może być bardzo dużym ułatwieniem. Nie potrzeba przyjeżdżać do gabinetu, a z drugiej strony możemy wykonywać ćwiczenia regularnie. Sesje treningowe prowadzone są trzy razy w tygodniu, a każda trwa około 20 min., więc to także jest czas, który możemy wygospodarować pomimo licznych, dodatkowych zajęć i obowiązków.Jest jeszcze dodatkowy atut. Ćwiczenia są urozmaicone. Dziecko wykonuje je przy komputerze, co może być dodatkową zachętą. Nawet jeśli nie może ono równocześnie patrzeć na ekran, po wykonanym ćwiczeniu może sprawdzić swój postęp w uzyskiwanych wynikach.

 

– W jakim wieku najlepiej jest zgłosić się na diagnozę przetwarzania słuchowego?
Trening przeznaczony jest dla osób w różnym wieku. W wieku 4-5 lat mówimy o ryzyku zaburzeń przetwarzania słuchowego. Dla dzieci w tym wieku trening jest krótszy, mniej wymagający, ale też na pewno wymaga dobrego poziomu współpracy od dziecka. Dlatego być może nie jest on wskazany dla dzieci młodszych, które mają dodatkowe trudności rozwojowe. Inny zestaw testów, a następnie ćwiczeń przeznaczony jest dla dzieci w wieku 6-7 lat. U tych dzieci możemy już mówić o zaburzeniach przetwarzania słuchowego. Jest to wtedy bardzo dobry trening przygotowujący do podjęcia nauki szkolnej, wspierający prawidłowe opanowywanie technik szkolnych, takich jak czytanie, pisanie (zwłaszcza ze słuchu), uczenie się na pamięć. Nieco więcej testów, na wyższym poziomie trudności mają dzieci na kolejnym etapie edukacyjnym (8-13 lat). Ale trening może być też wykonywany przez młodzież i osoby dorosłe.

 

Wykonywane przeze mnie diagnozy pokazują znaczny postęp już po zakończeniu pierwszego etapu treningu. Rodzice także dostrzegają wyraźną poprawę nie tylko w zakresie wykonywanych w domu sesji treningowych, ale także w odniesieniu do codziennego funkcjonowania dziecka. Jak w każdym treningu ważna jest jednak systematyczność i wytrwałość.

 
Magdalena Pulchny-Wrona – neurologopeda, certyfikowany Provider metody Neuroflow

Twoje dziecko potrzebuje pomocy? Skontaktuj się z nami