Początek przedszkola – krok po kroku

Drodzy Rodzice trwają wakacje i jednocześnie w perspektywie zbliża się nowy rok szkolny. Dla niektórych dzieci i ich rodziców będzie to pierwsza przygoda z przedszkolem. Dlatego kilka słów o tym, dlaczego warto się przygotować i jak to zrobić.
 
Edukacja przedszkolna to dla dzieci będzie nowe doświadczenie – nowe miejsce, nauczyciele, rówieśnicy. Dla niektórych dzieci będzie to pierwszy kontakt z przedszkolem a nawet może pierwsze dłuższe rozstanie z bliskimi. Poniżej kilka wskazówek ułatwiających początek życia przedszkolnego – zarówno dzieciom jak i rodzicom:
 
• Zanim dziecko rozpocznie uczęszczanie do przedszkola sporo już o nim wie. Najczęściej rozmawiamy z dzieckiem opowiadając o tym czego może się spodziewać. Nie raz jednak mówimy także przy dziecku o tym, że martwimy się jak sobie poradzi. Warto dobrze przemyśleć swoją wypowiedź. Zapytać dziecko co ono myśli – co to jest przedszkole, co tam się robi. Można korzystać z książeczek opisujących dzień w przedszkolu. Należy dbać aby dziecko nie słuchało obaw dorosłych, co do swojej gotowości do bycia przedszkolakiem. Nigdy nie używać przedszkola jako szantażu w negocjacjach o samodzielność i współpracę np. „w przedszkolu to już będziesz musiał sam sobie poradzić”, „tam nikt ci nie pomoże”.
 
• Warto poszukać swoich zdjęć z okresu przedszkolnego i podzielić się z dzieckiem wspomnieniami – co pamiętamy i dobrze wspominamy z tego okresu.
 
• Warto uprzedzić dziecko o tym, że pojawią się nowe, ważne w jego życiu osoby – nauczyciele. Trzeba podać dziecku konkretne informacje. Maluchy powinno się uprzedzić, że nauczyciele będą pomagać także w sytuacjach do tej pory „zarezerwowanych” dla najbliższych – myciu, korzystaniu z toalety, zasypianiu, spożywaniu posiłków. Warto „wyposażyć” dziecko w konkretne umiejętności np. opowiedzieć jak poprosić o pomoc gdy będzie w większej grupie.
 
• Pobyt w przedszkolu nie powinien być pierwszym rozstaniem z rodzicami. Lepiej aby dziecko już wcześniej w znanym sobie otoczeniu (np. u babci) zostawało bez mamy i taty. Zawsze należy dziecko poinformować, że rodzic wychodzi i kiedy wróci. „Ucieczki” dorosłych, tak aby dziecko się nie zorientowało, powodują niepewność i brak poczucia bezpieczeństwa. Nie wie ono kiedy rodzic może wyjść, wiec jest w ciągłym niepokoju.
 
• Dobrym pomysłem jest skorzystanie dni otwartych przedszkola– będzie to okazja do poznania miejsca, zobaczenia wszystkich pomieszczeń, spotkania nauczycieli. W tym czasie rodzice mogą pobawić się z dzieckiem i pokazać mu swoje pozytywne nastawienie do przedszkola. Na pewno łatwiej będzie wejść do sali, którą dziecko już pozna.
 
• Stwierdzenie, że dzieci są różne jest oczywistością. Nie zawsze jednak uwzględnianą w działaniu dorosłych. Na początku przedszkolnej drogi musimy dziecko bardziej zrozumieć i wesprzeć niż wymagać. Tempo adaptacji do przedszkolnych wyzwań może być różne, niektórym będzie łatwiej a innym trudniej. Nie bójmy się zauważać, nazywać i realizować potrzeby dziecka. Jeśli chce wziąć ulubioną zabawkę lub kocyk, pozwólmy mu poczuć się dobrze.
 
• Jedną z najbardziej charakterystycznych cech dzieciństwa są przeżywane przez dzieci silne, żywe emocje. Dziecko doświadcza świata, który początkowo bardziej czuje niż rozumie. Jeśli dorosły widzi, że dziecko się boi lub martwi, nie powinien zaprzeczać tym emocjom. Zamiast powiedzieć „nie bój się, no przecież chcesz chodzić do przedszkola”, powiedz „widzę że trochę się martwisz, tak jest na początku”. Jedna z ważniejszych zasad w komunikacji
z dzieckiem dotyczy potwierdzania jego emocji i odczuć. Aby dziecko mogło ufać sobie, nie może słyszeć że „nie boli cię” gdy spadło z roweru. Ta zasada dotyczy także emocji – strachu, smutku czy złości.
 
• Silne emocje przeżywają nie tylko przedszkolaki – ich rodzice także. Czy się „uda”, czy dziecko poczuje się w nowym miejscu dobrze. Jednocześnie w sytuacji własnej niepewności dobrze aby dziecko czuło, że rodzic jest spokojny, z uśmiechem zmierza z dzieckiem do przedszkola. Wchodząc do sali, zamiast trzymania w objęciach, lepiej trzymać dziecko za rękę. Nie przedłużać pożegnań a ustalić szybki serdeczny gest lub rytuał przed wejściem do sali. Niech do przedszkola w pierwszym okresie zaprowadza ten z rodziców, któremu łatwiej będzie poradzić sobie z rozstaniem.
 
Przedszkolakom i ich Rodzicom życzymy pogodnego przedszkolnego startu.
Opracowanie: Anna Szczypczyk, psycholog

Twoje dziecko potrzebuje pomocy? Skontaktuj się z nami