Konsultacje

Konsultacja psychologiczna

Celem konsultacji psychologicznej jest ocena rozwoju dziecka i wskazanie sposobu jego wspierania. Konsultacja składa się z wywiadu z rodzicami, dwóch spotkań z dzieckiem oraz spotkania podsumowującego mającego na celu przekazanie rodzicom wniosków z konsultacji.
Szczegółowy wywiad rozwojowy służy zebraniu informacji o funkcjonowaniu dziecka w środowisku domowym (oraz innych środowiskach, w których przebywa dziecko), dotychczasowym rozwoju i sposobie nabywania umiejętności oraz aktualnych, obserwowanych trudnościach. Badanie i obserwacja dziecka, w przypadku najmłodszych dzieci odbywa się w obecności rodzica.
 
W trakcie spotkania wykonywane są próby diagnozujące poziom rozwoju. Konsultacja psychologiczna kończy się wydaniem pisemnego wyniku konsultacji wraz z wskazówkami, co do dalszego postępowania (zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami rodziny określonymi podczas wywiadu).
 
W razie potrzeby podczas konsultacji psychologicznej zalecane są dodatkowe formy oceny poziomu rozwoju lub funkcjonowania dziecka tj. obserwacja dziecka w grupie, badanie logopedyczne, badanie funkcji poznawczych (badanie psychologiczne z określeniem poziomu rozwoju intelektualnego).

Badanie psychologiczne

Badanie psychologiczne obejmuje przeprowadzenie badania poziomu kompetencji poznawczych dzieci i młodzieży przy użyciu wystandaryzowanych i posiadających normy narzędzi. Normy te pozwalają porównać wynik dziecka do wyniku oczekiwanego względem wieku.
 
Badania psychologiczne przeprowadzamy przy użyciu następujących narzędzi: Skala Inteligencji Stanford-Binet 5, Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci V, Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w wieku Przedszkolnym IDS-P, Bateria diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych dla dzieci w wieku 7-9, 10-12, Bateria metod diagnozy dyskalkulii u uczniów w wieku 10-12 lat, Bateria Diagnozy Funkcji Poznawczych PU1, Test Sortowania Kart dla Dzieci, Bateria metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich.
 
Diagnozę funkcjonalną przeprowadzamy w oparciu o Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego – KORP.

Konsultacja logopedyczna i neurologopedyczna

Celem konsultacji logopedycznej oraz neurologopedycznej jest ocena rozwoju mowy dziecka, rozpoznanie występującego u niego zaburzenia mowy i udzielenie rodzicom/opiekunom wskazówek dotyczących zapewnienia mu potrzebnego wsparcia.

 
Konsultacja logopedyczna/neurologopedyczna obejmuje:

1.wywiad z rodzicami/opiekunami;

2.analizę dokumentów (np. wyniki badań neurologicznych, psychiatrycznych, audiologicznych, psychologicznych, pedagogicznych, mogących stanowić odniesienie do wyników badania logopedycznego) i wytworów (np. nagrań swobodnych oraz ukierunkowanych wypowiedzi);

3. dwa spotkania z dzieckiem, podczas których dokonywana jest ocena czynności mowy z wykorzystaniem skal, kwestionariuszy oraz prób eksperymentalno-klinicznych. Ocena ta obejmuje następujące sprawności: językowe – różnicowanie dźwięków mowy, artykulację, prozodię, leksykę (słownik bierny i czynny), sprawność gramatyczną (ocenę form fleksyjnych oraz operacji słowotwórczych), sprawności narracyjne; pozostałe sprawności komunikacyjne – sprawność sytuacyjną, sprawność społeczną oraz sprawność pragmatyczną;

4. spotkanie podsumowujące, podczas którego z rodzicami/opiekunami omawiany jest wynik konsultacji oraz przekazywane są zalecenia. Rodzice/opiekunowie otrzymują również pisemny wynik konsultacji logopedycznej/neurologopedycznej.

Psychologiczne konsultacje rodzicielskie

Konsultacje psychologiczne dla rodziców to oferta skierowana zarówno do rodziców dzieci, które korzystają z opieki w naszej Poradni, jak również dla rodziców dzieci i nastolatków, którzy potrzebują wsparcia, wskazówek, wspólnego namysłu nad podejmowanymi działaniami wychowawczymi.
 
Poza określeniem kłopotów, z jakimi zmagają się rodzice, rozpoznajemy ich potrzeby i oczekiwania, pomagamy lepiej rozumieć co się dzieje w ich relacji z dziećmi, a także, jeśli jest to dla nich użyteczne, wskazujemy z jakich form wsparcia psychologicznego mogliby skorzystać.

Badania logopedyczne

Diagnoza logopedyczna to badanie zarówno rozumienia jak i nadawania mowy, przy użyciu testów i prób dostosowanych do wieku dziecka i prezentowanych trudności w rozwoju języka.
Narzędzia stosowane w diagnozie logopedycznej to OSTR (Obrazkowy Test Słownikowy-Rozumienie, Przesiewowy test logopedyczny, Test sprawności językowej, Test słownika dziecka, Kwestionariusz zaburzeń płynności mówienia, Kwestionariusz Cooperów do oceny jąkania, Test do badań mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym.
 
Badanie to pozwala ocenić zasób słownictwa, artykulację, poziom zaburzeń płynności mówienia oraz inne aspekty komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Na podstawie wyników diagnozy logopedycznej Rodzice otrzymują zalecenia do realizacji w domu, bądź wskazanie do podjęcia terapii logopedycznej.
 
*Badanie logopedyczne bez wywiadu prowadzimy tylko w procesach wielospecjalistycznej diagnozy, gdy dziecko było już konsultowane przez innego specjalistę, przeważanie psychologa (np. w trakcie diagnoz w kierunku zaburzeń rozwojowych).

Diagnoza integracji sensorycznej

Konsultacja polega na przeprowadzeniu wywiadu z rodzicem, który służy do wstępnej oceny poziomu Integracji Sensorycznej dziecka. Po dokonaniu analizy zdobytych informacji, o ile istnieje taka konieczność, terapeuta kieruje dziecko na diagnozę SI.
 
Diagnoza obejmuje 2 spotkania z dzieckiem, w trakcie których przeprowadzane są Testy Południowokalifornijskie (SCSIT), Obserwacje Kliniczne oraz obserwacje prowadzone na podstawie zabawy z dzieckiem. Diagnoza kończy się kończy się wydaniem pisemnego wyniku konsultacji wraz ze wskazówkami do dalszego postępowania.

Diagnoza wielospecjalistyczna zaburzeń rozwojowych

Konsultacja diagnostyczna przebiega z udziałem psychologa, logopedy i lekarza psychiatry, wyspecjalizowanych w problematyce autyzmu. W naszym Centrum proces diagnozy to proces kilkuetapowy, zawsze uwzględniający kilka spotkań z dzieckiem.
 
Diagnoza składa się z:

  • wywiadu rozwojowego,
  • analizy wypełnionych kwestionariuszy i dostarczonej dokumentacji, w tym nagrań wykonanych na terenie domu,
  • diagnozy logopedycznej lub neurologopedycznej (dwa spotkanie),
  • obserwacji oraz prób klinicznych wykonanych przez psychologa (dwa spotkania),
  • konsultacji wielospecjalistycznej (psycholog, logopeda, lekarz psychiatra) zakończonej przekazaniem wyniku diagnozy i wstępnych zaleceń.

 
Przykładamy szczególną wagę do wnikliwości i rzetelności obserwacji, dlatego dziecko odwiedza naszą Poradnię pięciokrotnie. Dbamy, aby proces diagnozy był dla dziecka przyjazny, tempo oraz dobór narzędzi i prób podyktowany jest wiec zarówno standardami diagnostycznymi jak i możliwościami dziecka.

Diagnoza Neuroflow ATS
Terapia Neuroflow ATS jest terapią zaburzeń przetwarzania słuchowego polegającą na interaktywnym treningu wyższych funkcji słuchowych. Metoda Neuroflow ATS przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży mających trudności w zakresie rozumienia dłuższych i złożonych poleceń, słyszenia mowy w hałasie, pamięci i uwagi słuchowej. Terapię prowadzoną w formie treningu on-line na specjalnie do tego stworzonej platformie internetowej (trening prowadzony jest w domu pacjenta pod kontrolą rodzica) poprzedza diagnoza.

 

Diagnoza w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD) metodą Neuroflow składa się z wywiadu z rodzicem (w formie online), oceny czułości słuchu dziecka, oceny wyższych funkcji słuchowych baterią znormalizowanych testów Neuroflow – zadania polegają, w zależności od wieku dziecka, m.in. na powtarzaniu słów/zdań na tle szumu, cyfr, które słyszane są jednocześnie w prawym i lewym uchu, wysłuchiwaniu przerw w szumie, różnic pomiędzy dźwiękami w zakresie ich wysokości. Po wykonaniu diagnozy w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego CAPD provider przekazuje rodzicom raport z badania i omawia go z rodzicami.

 

Po cyklu treningów metodą Neuroflow ATS zalecana jest re-diagnoza w celu oceny uzyskanych postępów.
Przesiewowe badanie logopedyczne

Celem przesiewowego badania logopedycznego jest dokonanie wstępnej, ogólnej oceny stanu
mowy dziecka. Poprzedzone jest ono wywiadem przeprowadzonym z rodzicami/opiekunami
dziecka oraz analizą dostarczonych przez nich dokumentów (np. wypełnionych kwestionariuszy, wyników badań neurologicznych, psychiatrycznych, audiologicznych, psychologicznych, pedagogicznych, mogących stanowić odniesienie do wyników badania
logopedycznego) i wytworów (np. nagrań swobodnych oraz ukierunkowanych wypowiedzi); Przesiewowe badanie logopedyczne odbywa się podczas jednego spotkania z dzieckiem.
 
Ocena mowy dokonywana jest z wykorzystaniem wybranych testów oraz prób eksperymentalnych. Obejmuje ona:
• rozumienie mowy,
• produkcję mowy, w tym artykulację,
• sprawność artykulatorów,
• czynności prymarne (oddychanie, przyjmowanie pokarmów, picie),
• sposób komunikowania się.

 
Badanie zakończone jest krotką pisemną informacją wraz z zaleceniami, mogącymi dotyczyć m.in.
konieczności przeprowadzenia pogłębionej diagnozy logopedycznej.

Konsultacja fizjoterapeutyczna

Konsultacja fizjoterapeutyczna w naszym Centrum obejmuje trzy spotkania po 50 min każde (wywiad +wstępna obserwacja dziecka; badanie fizjoterapeutyczne; omówienie z rodzicem pisemnego wyniku konsultacji z ewentualnymi zaleceniami).
 
Konsultacja fizjoterapeutyczna obejmuje diagnostykę funkcjonalną z uwzględnieniem takich obszarów rozwojowych jak kontrola posturalna, kontrola motoryczna oraz ocena motoryki małej (zręczność). Ponadto w przypadku dzieci starszych fizjoterapeuta dokonuje oceny postawy ciała dziecka w statyce oraz przeprowadza badanie funkcjonalne narządu ruchu.

Twoje dziecko potrzebuje pomocy? Skontaktuj się z nami