Ten okres rozwoju przynosi znaczące zmiany w rozwoju psychoruchowym. Szczególnie wyraźne zmiany dotyczą rozwoju ruchowego oraz rozwoju kontaktów społecznych i komunikacji.

Pojawia się głośny śmiech i gaworzenie w reakcji na uśmiech i komunikaty skierowane do dziecka – nasz maluch coraz częściej z nami „rozmawia”. Wyraźnie reaguje na wołanie, lokalizując źródło dźwięku i odwracając się w tym kierunku. Dziecko uważnie przygląda się twarzom rodziców i innych bliskich, żywo reaguje na ich mimikę. Już czteromiesięczne niemowlę wyraża niezadowolenie, gdy dorosły przestaje zwracać na nie uwagę.

W tym okresie rozwoju wzrasta zainteresowanie zarówno osobami jak i przedmiotami w otoczeniu. Wyraźnie widać zainteresowanie dziecka otaczającym światem. Chętnie spędza czas noszone na rękach, kiedy dorosły pokazuje mu różne przedmioty. Dziecko doskonali chwyt – sięga po przedmioty. W czwartym miesiącu życia wyciąga ręce w kierunku zabawki i przygląda się grzechotce, którą włożysz mu do ręki. W szóstym miesiącu życia potrafi przekładać przedmiot z ręki do ręki. Pojawia się reakcja na inne dzieci – pod koniec pierwszego półrocza dziecko obserwuje inne dziecko i uśmiecha się do niego.

Dzięki wzrastającym zdolnością lokomocji i koordynacji ruchowej wzrastają możliwości eksplorowania najbliższego otoczenia. Sześciomiesięczne niemowlę potrafi przekręcić się z brzucha na plecy i odwrotnie, trzymane na rękach stabilnie utrzymuje głowę
i swobodnie się rozgląda, potrafi także manipulować przedmiotem, tak aby wydawał dźwięk (stukanie, potrząsanie, uderzanie).