Na czym stoję?
Jak rozwija się samoświadomość? Jak dziecko zdobywa wiedzę, że jest jednostką różną od wszystkich innych i obdarzoną niezależną tożsamością? Rozwój samoświadomości jest stopniowy. Jednym z jej pierwszych, wyraźnych przejawów jest rozpoznawanie siebie w lustrze. Jak jeszcze można badać rodzącą się wiedzę o sobie? Dzięki niezwykle ciekawej procedurze pokazano, że świadomość własnego ciała oraz sytuacja wymagająca obserwacji swojego ruchu mają znaczenie w odkrywaniu siebie! Okazało się, że dzieci rozwiązują „problem wózka” w tym samy czasie gdy zaczynają rozpoznawać siebie w lustrze. Zwykle pomiędzy 18 a 21 miesiącem życia.
Zobaczcie film ilustrujący eksperyment!
Przemoc na ekranie
Wiele osób uznaje za pewnik, że oglądanie filmów i bajek nasyconych przemocą prowadzi do zwiększenia u dziecka ilości zachowań agresywnych. Czy jednak istnieją dowody naukowe potwierdzające to potoczne przekonanie?
Wiele badań pokazuje, iż oglądanie brutalnych scen skutkuje podejmowaniem bardziej agresywnej zabawy bezpośrednio po obejrzeniu bajki lub filmu. Jednocześnie wnioski na temat odległych w czasie skutków nie są już tak jednoznaczne. Trwające ponad dwadzieścia lat badania wykazały, że w grupie dzieci oglądających dużo brutalnych bajek pojawiało się więcej zachowań agresywnych lub przestępczych w wieku nastoletnim. Jednocześnie analizy wyników wykazały, że dzieci o skłonnościach do agresji chętniej wybierały bajki z przemocą. Temat jest poważny ale też złożony. Z pewnością nie można powiedzieć, że to bajki "tworzą" agresywne zachowania u dzieci, choć w niektórych sytuacjach mogą je "wywoływać".
(Singer, 1989; Eron, 1987)
Sprzeczki rodziców
Jeden z badaczy rozwoju
w serii doświadczeń badał wpływ konfliktów pomiędzy rodzicami na reakcję dzieci. Nie były to awantury, lecz codzienne sprzeczki i nieporozumienia, których zwykle świadkami mogą być dzieci. Okazało się, że większość dzieci reagowała złością lub niepewnością w sytuacji sprzeczki pomiędzy rodzicami. Okazało się także, że w pewnych warunkach aż 96% dzieci reagowało spokojnie. Jak to się udało? Otóż pokazano dzieciom nie tylko sprzeczkę ale także dojście do porozumienia. Tak wiec Rodzice jeśli kłócicie się przy dziecku pamiętajcie aby i przy nim się pogodzić!
(Cummings, 2003)
Zbuntowane przedszkolaki
Mamy szczególnie buntowniczych przedszkolaków podzielono na dwie grupy. Pierwsza poproszona była o zabawę z dzieckiem w sposób podobny do codziennego.