3 - 6 miesięcy

Ten okres rozwoju przynosi znaczące zmiany w rozwoju psychoruchowym. Szczególnie wyraźne zmiany dotyczą rozwoju ruchowego oraz rozwoju kontaktów społecznych i komunikacji.

Pojawia się głośny śmiech i gaworzenie w reakcji na uśmiech i komunikaty skierowane do dziecka – nasz maluch coraz częściej z nami „rozmawia”. Wyraźnie reaguje na wołanie, lokalizując źródło dźwięku i odwracając się w tym kierunku. Dziecko uważnie przygląda się twarzom rodziców i innych bliskich, żywo reaguje na ich mimikę. Już czteromiesięczne niemowlę wyraża niezadowolenie, gdy dorosły przestaje zwracać na nie uwagę.

Nasze dziecko zdaje się nagle odkrywać coś więcej. Dlatego warto mu przybliżyć świat, który jest wokół. I tak zapełniają się nasze domy grzechotkami i książeczkami i wszelkimi zabawkami, które z pewnością (tak nam się przynajmniej wydaje) spodobają się naszemu dziecku. Jakie zabawki wybierać na tym etapie? Co warto kupić, a czego nie? Maluch potrafi już utrzymać chwilę grzechotkę, pod warunkiem, że jest lekka. Jednym słowem lekka i niezbyt duża grzechotka jest najlepszą zabawką. Wszystko z rąk trafia prosto do ust. Z jednej strony dziecko bada ustami, z drugiej potrzebuje masażu ze względu na ząbkowanie i podrażnione dziąsła. Gryzaczek jest nam w tej chwili potrzebny. Niektóre dzieci lubią też gryźć małą szczoteczkę do zębów. W tym okresie dzieci korzystają z zawieszonych zabawek, w które można uderzać i potrząsać nimi. Sprawdza się tzw mata edukacyjna. Można również powiesić dziecku piłkę dmuchaną, balonik tak, by mogło w niego uderzać rączkami i kopać nogami. Im więcej swobody do ruchu tym lepiej.