Mały wesoły domek

 Mam 7 lat i potrafię już wymyślić historię, którą chcę narysować. Mikołaj opowiedział mi o domku, którym mieszkali różni ludzie. Czasem ktoś wyszedł z pieskiem na spacer, ktoś wygląda przez okno, a ktoś inny ... spaceruje po dachu :) ma parasol i myśli, że poleci, ale przecież tak się nie da... a może jemu się uda?   W jednym z okien jest nawet mały magnetofon, bo tam mieszka wesoła rodzina, która lubi muzykę.

 

 

Ten radosny kolorowy rysunek jest niezwykle ciekawy, jest pracą chłopca, który wcześniej rysował tylko auta, bardzo rzadko rysował ludzi. Zwykle niechętnie podejmował temat, w którym byłby zmuszony do rysowania postaci. A tu taka zmiana.

Gratulujemy

 

Zwykły sznurek w rękach artysty

Co może powstać z kawałka sznurka? Właściwie wszystko. Sznurek jest magiczny, może być zwykłym sznurkiem...a może być motylem! Najchętniej dzieci robią sznurkowego ślimaka, wystarczy zawijać i zawijać... Dziewczynka 7 letnia zrobiła motyla. Wykorzystała do tego kilka pociętych sznurków (może to kawałki sznurowadeł?). Niezwykłe jest obserwować proces tworzenia. Kiedy zaczynała zapytałam co to będzie? "jeszcze nie wiem" - odpowiedziała układając kolejny okrąg. Czasem pomysł rodzi się w trakcie, może się zmieniać, może być udoskonalany, a wszystko w rękach małego twórcy.

 

Rysują chłopcy

Jeep rys. Antoś lat 6. Rysunki chłopców na pewnym etapie różnią się od rysunków dziewczynek. Oczywiście nie zawsze tak musi być. Jednak chłopcy częściej sięgają po tematy związane z autami lub wojną. Zdarza się, że panie w przedszkolu lub w szkole martwią się widząc niektóre wojenne rysunki chłopców. Tymczasem nie ma się co denerwować. Ważne jednak, by wśród rysunków pojawiła się jakaś różnorodność. Powyższe auto jest ,jak wyznał twórca, uzbrojone w armatę. Nie widać jej na pierwszy rzut oka na tym kolorowym i radosnym rysunku. Ale jest! Czy pojawienie się armaty świadczy o ukrytej agresji? Bynajmniej.Świadczy raczej o tym, że autorem jest CHŁOPIEC.

A na rysunku warto zauważyć piękną kompozycję i rozmieszczenie. Słońce, ziemia i niebieskie niebo a na nim biała chmura. Zapewne młody człowiek jest bystrym obserwatorem i nikt nie zmuszał go do rysowania chmur na niebiesko bo przecież zwykle są ... białe. Podobnie jak drzewa, które są czarne a nie brązowe :) Kreska jest pewna i wszystkie elementy są dokładnie wykolorowane, można zatem przypuszczać, że Antek nie boi się rysować i taka forma wyrażania siebie nie jest mu obca. Tato, mamo narysujcie mi auto i czołg też jest ciekawy:)

 

Przesłanie z walentynki

Ten rysunek to oryginalna walentynka ośmioletniego chłopca. Składała się z dwóch części. Na pierwszej bałagan w pokoju i babcia, która mówi: o nie nie! co to za bałagan! Tu widzimy drugi rysunek a na nim pokój bez śmieci i babcia, która mówi: no to ja rozumiem. Nie chodzi o to by jakoś szczególnie analizować rysunki dzieci i dopatrywać się ukrytych treści :) Czasem wystarczy na nie po prostu patrzeć, wystarczy dać dziecku czas i przestrzeń, kredki i papier i ... chyba więcej wiemy o tym jak nas widzą. Co jest dla nas ważne? Na co zwracamy uwagę? Które z naszych słów zapadną im głęboko w pamięć? Może warto się nad tym zastanowić?


 

 

Coś z zapałek

 

Dawniej rodzice siadali z dzieckiem na kolanach i pokazywali co można ułożyć z zapałek. Dziś już tego nie robimy. A szkoda bo z zapałek można ułożyć nie tylko krzesełko, stół, studnię, ale i cały obraz. Powyżej trzej królowie w drodze do Betlejem. Wystarczy pudełko zapałek i ciemna kartka, albo stół i do dzieła.

 

Muzyka

Rysunek Krzysia Nitenberga. Niezwykły. Muzyka. Krzyś wyjechał z kraju, ale mam nadzieję, że swoje pasje muzyczne realizuje dalej. Czego mu wszyscy życzymy. Bo muzyka jak widać na tym rysunku jest dla niego ważna. Wyrazić siebie w muzyce. Mieć szansę zagrać na instrumencie jakąś melodię. Może najprostszą, ale zagrać. Każde dziecko powinno móc doświadczyć tego czaru stwarzania melodii.

 

Mapa

Mapy, plany miast - to fascynujący temat. Gdzie prowadza nasze drogi? Zwykle chłopcy rysują mapy, ale dziewczynki też czasami sięgają po ten temat. Rysunek dziecka w wieku 7 lat. Chłopiec rysował pisakami. Zdarza się, że rodzice albo nauczyciele, nie pozwalają dzieciom używać pisaków. Właściwie dlaczego nie? Inny efekt. Wyraźne kolory. Więcej eksperymentów. Im więcej

narzędzi dziecko może wypróbować tym większa szansa na odważne prace. Spróbujcie bawić się pisakami. Najlepszy efekt na śliskiej kartce np. druga strona kartki z kalendarza.

 

Kolorowe domki, każdy inny. Szkoła wyraźnie różni się od pozostałych budynków.  Rysunek ciekawie rozplanowany. Chłopiec używał kilku kolorów. Widać, że rysowanie pisakiem nie jest dla niego trudne. Gratulujemy pięknej pracy.

 

Wystarczy kupić specjalna farbę i ... dzieci do dzieła. Nic tak nie motywuje do rysowania jak przykład rodzeństwa. Niby razem, ale każdy ma swoją przestrzeń. Chłopcu chyba nie spodobał się pomysł księżniczki, ale może za chwilę pojawi się auto? Taka tablica na wyciągnięcie ręki to jest to czego każde dziecko potrzebuje.

Po wycieczce w ZOO - rysunek "Pan Słoń"

Czasem potrzebna jest inspiracja. Po wycieczce w ciekawe miejsce warto trochę porysować. W czasach kiedy wszystko fotografujemy zapominamy, że rysunek też może stać się niezwykłą pamiątką naszego wyjścia.


 

 

 

To kompozycja Zosi (wiek 8;0). Warto zwrócić uwagę na dodatkowe elementy. Na tekturce jest jeszcze staw z kaczką i wiele innych ciekawych wytworów. Świat z plasteliny pobudza wyobraźnię przestrzenną. Ciekawe czy ta krowa chce przewrócić drzewo? Warto dziecko zapytać o taki szczegół, choćby po to by wspólnie wymyślić jakąś ciekawą opowieść. Na początku dziecko nie potrafi samodzielnie ulepić krowy. Zaczynamy od prostych rzeczy i stopniowo rozwijamy nasze umiejętności. To świetna zabawa. Polecam.

Rysunek dziecka


Mikołaj wiek 5:6

Mikołaj narysował siebie na spacerze. Jak widać spacer był udany. Na kartce, na której już były narysowane baloniki (widać sznurki) chłopiec dorysował siebie. Czasem kartka na której jest już jakiś element pomaga dziecku na stworzenie własnej pracy. Mikołaj opowiadał, że chciałby mieć takie baloniki i iść z nimi na spacer.

Na rysunku chłopiec uwzględnił dwa elementy twarzy(oczy, usta), postać ma wyraźny tułów, nogi i ręce; ręce zakończone są dłońmi i palcami;nogi zakończone są butami. Ręce opuszczone w dół. Długość tułowia przekracza jego szerokość, rysunek jest pokolorowany.To wspaniała praca. Warto zwrócić dziecku uwagę na inne elementy np. uszy, nos, włosy, szyja. Z czasem jego rysunek z pewnością będzie jeszcze bogatszy w szczegóły.

 

Karolinka wiek 3:3

Gdzieś zagubiły się ręce, za to mamy piękną twarz. Rumiane policzki, piękne oczy, brwi i włosy i nos. Na pytanie kto to? Karolinka mówi: "To dziadziuś". Postać to ważny element dziecięcych rysunków. Dlatego poświęcamy mu taką uwagę. Warto wspierać dziecko w pierwszych krokach rysowania. Czasem warto podpowiedzieć: jeszcze nos, o może dorysuj uszy. Oczywiście taki instruktażowy rysunek wygląda nieco inaczej. Nie ma się jednak czego bać. Dziecko, które ma do dyspozycji kredki, pisaki, kartki samo pokaże nam jak potrafi rysować. Myślę, że dziadziuś Karolinki jest z niej dumny.

 

Antek, wiek 2:3

"Łąka?"

Chłopiec odkrywa przyjemność malowania pędzlem na kartce zawieszonej na sztalugach. Nie jest to łatwe, ale udaje się. Wystarczy jedna farba i woda. To i tak dużo dla dwulatka. Kartka jest duża, co daje większe możliwości do wykazania się malarskim zdolnościami. Antoś jeszcze nie umie powiedzieć co maluje, wizja klaruje się w czasie powstawiana dzieła. Po zakończeniu wspólnie z rodzeństwem ustala, że może to być łąka.Jest to etap bazgroty.


 

 

 

Zosia, wiek 3:0

Jakie piękne dłonie i palce i wspaniały uśmiech! Postać zajmuje całą kartkę. Dziewczynka nie boi się rysować, co widać po nacisku kredki. Postać posiada prawie wszystkie podstawowe cechy. Z relacji mamy wiadomo, że dziewczynka takimi postaciami ozdobiła ściany w swoim pokoju. Jeśli wszystkie są takie uśmiechnięte to musi wyglądać uroczo.

 

 

 

 

Kasia, wiek: 2:6

Na pytanie: kto to? Kasia wskazuje na siebie. Postać to głowonóg, ale dziewczynka zaznaczyła włosy, elementy twarzy, pępek i buty. Piękny rysunek.

Wkrótce kolejna praca. Tymczasem ze wzruszeniem patrzymy jak na białej kartce pojawia się głowa...Potem wieszamy dzieło w widocznym miejscu i pokazujemy całej rodzinie.

 

 

Kuba, wiek: 3:7

"Jedzie policja i ma złodzieja i jedzie do więzienia"

Na rysunku chłopca widać już auto i pasażerów, jest nawet światło na dachu auta. Postaci to głowonogi - charakterystyczne dla tego okresu.

 

 

 

Ania, wiek: 6:6

Rysunek dziecka w późnym wieku przedszkolnym coraz częściej zamiast przedstawiać pojedyncze elementy jest ilustracją wydarzenia. Rysunek Ani opowiada historię pożaru w lesie. Po narysowaniu, Ania poproszona o opowiedzenie o swoim rysunku, mówi*:

Tu jest słońce i promienie słoneczne opadają. A tu jest butelka, ktoś ją tu zostawił, ktoś taki co niezaczyszcza (!) środowisko. I ona spowodowała pożar. Tu spadł deszcz, a tu jest kwiatek, a tu trawa, ona spłonęła ale deszcz spadł i wyrosła nowa trawa. A tu chmurki

*Dlaczego interpretacja rysunku nie powinna być oderwana od procesu jego powstawania można przeczytać w dziale artykuły - Rysunek dziecka.

Mania, wiek 4:3

Na rysunku przedstawiona została jego autorka wraz z koleżankami z przedszkola. Taki poziom rysunku określamy etapem  schematu, co oznacza, że dziecko używając prostych elementów graficznych (np. rysując nos „używa” kreski a rysując oczy stawia na kartce kropki) przedstawia obiekty i postacie. Jednocześnie w rysunku pojawiają się także szczegóły (np. rzęsy, stopy).